Hendelse
AM 303 Crupper 30 (Golden Eagle) 2 Fjellvann – 31. desember 1944
Beskrivelse
Særmelding BBC : " Dromedaren er frisk"
Code : S (Sugar) Signal bakke: B Signal fly: ?
CON PAK M HD CRS SPD LAND . MERKNAD
18 6 400 190 140 05:45 OF/
15 6 400 030 135 06:12 OF/
Squad: RAF 161 (Fra Waterbeach) RAF 138 (Fra Tempsford)
1. F/L Collis Sgt Lister Stirling "W"
*2. F/L WIlkie Sgt Hobbs Stirling "E"
Out: 30:12.44 21:05/26 DROP 02:06/02:22
- 1
- F/Lt Collis
- Sgt Millon
- Sgt Robinson
- Sgt ****
- Sgt Elderidge
- Sgt Riston
- 2
- F/Lt Wilkie Pilot
- F/O Butler (Can) B/aimer
- F/Lt Thompson E Nav
- F/O Rossley S M W/Op
- F/S Hobbs L A/G
- F/O Beattie (Can) Rear Gunner
- Sgt Spooner F.Eng
2.Operation completed, except for two containers hang up.
Reception lights were seen on approach at 02.19 hrs. 18 containers + 6 packages dropped, to area found at target. Completed.
1. RAF161 Events
2.ORB RAF 138 The National Archives
There were 2 Stirling lost on the 30/31 December 1944 while flying missions to 'Crupper' Dropping Zone:
Crupper 10 - Stirling LK283 (pilot F/O Mc Gregor) of 138 Squadron on 31 December 1944 - Lost without traces with 7 airmen onboard.
Crupper 30 - Stirling LJ914 (pilot F/O Waring) of 620 Squadron on 31 December 1944 - Lost at sea with 6 airmen onboard.
Here is a part of the infos I found in the excellent book of Dennis Williams (Stirlings in action with the Airborne Forces). I'll can scan you all the page if you want:
Larry Siegert of 190 squadron who flew to Norway this night together with 620 Squadron (there were 4 aircraft of 190 Squadron and 4 aircraft of 620 squadron detailed this night to Norway Dropping Zones 'Bit' Crupper' and Snaffle') remembered that he was horrified to see streams of tracer going up ahead of him and then an aircraft on fire plunging down in the water. So according to him this aircraft was LJ914 which was destroyed by flak.
Ken Wilson of 620 Squadron also flew the mission that night and he also remembered that at the mouth of Skaggerak there was suddenly a very fierce display of tracer fire and klak bursting at low altitude which 'marked the end of his of his very dear friend Freddie Waring and his crew'. He also remembered that they had tossed up for who should take off first - and Freddie won. Freddie's aircraft went down in a ball of fire with no hope of survival for the crew in the freezing waters of the North Sea.
It was Ken Wilson who had the daunting task of telling the sad news to Freddie's wife, who was pregnant with her first child.
To had infos, the flak who probably shot down the 2 Stirlings this night probably came from flak ships which layed alond the Norwegian coast and this ships changed their positions continually.
Read more in Forums:
Dagene, eller rettere sagt nettene, omkring nyttår ble en vellykket — eller heldig tid. Vi hadde nå meldt inn og fått godkjent i alt åtte slipplasser, derav fem i selve Vassfaret.
Vi hadde også fått tilskudd av flere karer fra Holt-Larsens avsnitt i Begnadalen, så vi kunne om nødvendig bemanne alle samtidig. Det ble et herlig klarvær med måneskinn størstedelen av perioden, og været var antakelig bra i UK og over Nordsjøen også, for vi fikk en serie med slipp. Den 30. desember fikk vi således særmelding for i alt seks plasser - og hva bedre var, vi fikk fly til alle, endog to til hver av tre av dem. Vi blinket forrresten til en tysker også denne natta. Saken var nemlig at vi var livende redde for ikke å blinke. Da vanket det vondord fra UK om at vi ikke hadde vært på plass. Følgen var at vi alltid tente lysene og satte i gang blinking av kjenningsbokstaven straks vi hørte flydur.
Det gjorde vi også denne natta, men ved én anledning oppdaget jeg at det var et to-motors fly, og siden de allierte bare brukte fire-motors på denne tjenesten, slukket vi straks.
Da hadde nok tyskeren allerede sett blinkingen, for han gjorde et par svinger over oss før han forsvant. Et fly hadde forresten allerede sluppet, og skjermene lå og dro i vinden.
I alt fikk vi inn ni flylaster denne natta, derav tre matlaster. Av de ni fikk vi seks i selve Vassfaret. Med et av disse flyene var også de pakkene som hadde vært i fly nr. 2 da
vi dro fra UK. De ble alle funnet og gleden var stor. Vi syntes vi var blitt rike.
Vi jobbet med lastene hele natta og neste dag, og så dro vi helt utslitte ned til «Ambassaden» for å feire nyttårsaften.
Les videre om nyttårsfeiringen
Steder
Tittel | Lenke |
---|---|
Sendt fra: RAF Waterbeach airfield | Se mer |
SLIPP ┬ plass "S" Fjellvatnet | Se mer |
Mennesker involvert
Navn | Lenke |
---|---|
Paul Magnussen Strande | Se mer |
Hugo Munthe-Kaas | Se mer |
Alex Hagen | Se mer |
Peter Fredrik Holst | Se mer |
Erling Ottar Malm | Se mer |
Galleri
Nyttige lenker
Tittel | Lenke |
---|---|
Fallskjermer over Vassfaret - Nyttårsaften 1944 | Se mer |
RAF commands Forum | Se mer |
The National Archives | Se mer |