Hendelse
AM 303 Crupper 30 (Golden Eagle) 3 Fjellvann – 1. januar 1945
Beskrivelse
Særmelding BBC : " Dromedaren er frisk"
Code : S (Sugar) Signal bakke: B Signal fly: ?
CON PAK M HD CRS SPD LAND . MERKNAD
FS/
17 3 500 145 140 07:59 OF/
Squad: RAF620
*1. F/O Waring Frederick George Stirling IV LJ914 QS-R NC - MIA
2. F/O Wilson K H Stirling IV LJ935 QS-P C
Out: 30:12.44 21:05/26 DROP 02:06/02:22
Four A/C was detailed to parties in the above operation. Only **** bright moonlight and clear skies were experienced. Three a/c found their dropping zones, received reception and dropped sucessfully. One a/c Mk IV, LJ914, captained by F/O F O Waring, failed to return from this operation, but from investigation it appears likely that he was shot down by an enemy a/a, ship some distance off Denmark on the outward journey, but there is no conductive proff of this. Very slight enemy opposition was encountered over the Norwegian coast.
- Crupper 23
- Crupper 30 *
- *F/O Frederick George Waring RAFVR - Pilot - died
Sgt Kenneth Callaby RAFVR - Wireless Op/Gunner - died
F/Sgt Dennis Carnaby Foster RAFVR - Flight Engineer - died
WO Thomas Anthony Leyden RAFVR - Navigator - died
F/Sgt Graham Leslie Osmond-Jones RAFVR - Air Bomber - died
F/Sgt Norman Arthur White RAFVR - Tail gunner - died
Commemorated on Runnymede Memorial, UK
RAF620 ORB
Hovedpartiet - Med Strande og Co kom over fra England. Nå var tiden inne til å Dagene, eller rettere sagt nettene, omkring nyttår ble en vellykket — eller heldig tid. Vi hadde nå meldt inn og fått godkjent i alt åtte slipplasser, derav fem i selve Vassfaret.
E Bringen
S Fjellvatnet
Hansesprangseter (mulig ikke etter etableringen)
T Slaputten
N Storaustjern
Engleplassen
Vi hadde også fått tilskudd av flere karer fra Holt-Larsens avsnitt i Begnadalen, så vi kunne om nødvendig bemanne alle samtidig. Det ble et herlig klarvær med måneskinn størstedelen av perioden, og været var antakelig bra i UK og over Nordsjøen også, for vi fikk en serie med slipp. Den 30. desember fikk vi således særmelding for i alt seks plasser - og hva bedre var, vi fikk fly til alle, endog to til hver av tre av dem. Vi blinket forrresten til en tysker også denne natta. Saken var nemlig at vi var livende redde for ikke å blinke. Da vanket det vondord fra UK om at vi ikke hadde vært på plass. Følgen var at vi alltid tente lysene og satte i gang blinking av kjenningsbokstaven straks vi hørte flydur.
Det gjorde vi også denne natta, men ved én anledning oppdaget jeg at det var et to-motors fly, og siden de allierte bare brukte fire-motors på denne tjenesten, slukket vi straks.
Da hadde nok tyskeren allerede sett blinkingen, for han gjorde et par svinger over oss før han forsvant. Et fly hadde forresten allerede sluppet, og skjermene lå og dro i vinden.
I alt fikk vi inn ni flylaster denne natta, derav tre matlaster. Av de ni fikk vi seks i selve Vassfaret. Med et av disse flyene var også de pakkene som hadde vært i fly nr. 2 da
vi dro fra UK. De ble alle funnet og gleden var stor. Vi syntes vi var blitt rike.
Vi jobbet med lastene hele natta og neste dag, og så dro vi helt utslitte ned til «Ambassaden» for å feire nyttårsaften.
Les videre om nyttårsfeiringen
Steder
Tittel | Lenke |
---|---|
Sendt fra: UNKNOWN | Se mer |
SLIPP ┬ plass "S" Fjellvatnet | Se mer |
Galleri
Nyttige lenker
Tittel | Lenke |
---|---|
Fallskjermer over Vassfaret | Se mer |