Hendelse
AM 190 CURB 1 (Cormorant) 3 Fjørkenstad seter – 21. februar 1945
Beskrivelse
Særmelding BBC : "Domsigere har høye hatter"
Code : F2 (Fred) Signal bakke: R, Signal fly: ?
CON PAK M HD CRS SPD LAND . MERKNAD
05:44 SU/DV/LR
05:17 SU/DV/LR
Squad: RAF 298/644
1: F/O Wilson K K Halifax III MZ989 8T-J
2: W/O Archer E L Halifax III NA636 9U-J
Out: 20:40/19:22 Drop: NC/NC
20.2.45 S-O.E Curb I. 60.36.00N-11.05.300E. Unsucessful, DZ not recogniced.
20.2.45 S.O.E. Curb 1A 9:45 Norway. Not copleted due to weather conditions. Position of DZ 60.36.00N-11.05.30E. Route: Base - 5645N 0935E - DZ - RSR. Concentrated light flak from patrol boats on run in 10/10 stratus over DZ.
- 1
- F/O Wilson K K (RAAF) Pilot
- F/S Guymer A K Nav
- F/L Ellis N J A/B
- F/S Green P J W/op
- F/L Key C G A/G
- Sgt Ives A B F/eng
- 2
- W/O Archer E L RAF, Pilot
- F/O Masters R P RAF Nav.
- F/L Whelan, J C RAF B/Aim.
- F/L Lanninq H RAF W/O
- F/L Cooper J P RAF A/G
- W/O Thomas J H RAF F/Eng
RAF298/RAF644 ORB
Natta mellom 20. og 21.februar 1945 Torsæterkampen spesielt. Dette har tydeligvis ligget an til å bli ei svært aktiv natt. Det var planlagt slipp på alle de tre plassene, men været viste seg å bli for dårlig. Som det framgår av oversikten over, vitner SOEs flightrapporter om avbrutte tokt både for F2/Skreitjernmyrene og F3/Vindflomyrene på grunn av værforholdene. 24.februar melder «Cormorant» til England at man mottok melding over BBC, men at det var vanskelige værforhold
med snø og tåke. Slippgjengene hørte fly, men fikk ingen slipp. På Vindfloen ble det til og med gjort opp et stort bål i håp om at plassen skulle bli lokalisert, men til ingen nytte. Telegram fra England 27. februar bekrefter at toktene til F2 og F3 ble avbrutt.
Mjøsmuseet Årbok 2013 - Også vi når det blir krevet Kap 10 FLyslipp
Steder
Tittel | Lenke |
---|---|
Sendt fra: RAF Tarrant Rushton | Se mer |
D-14.3 SLIPP ┬ plass Fjørkenstad | Se mer |
Galleri
Nyttige lenker
Tittel | Lenke |
---|---|
Archer flights | Se mer |
Mjøsmuseet Årbok 2013 - Også vi når det blir krevet Kap 10 FLyslipp | Se mer |