Hendelse
AM 216 CRUPPER 11 (GOLDEN EAGLE) 4 Tverrvasseter – 21. februar 1945
Beskrivelse
Særmelding BBC : "Bare pene piker ansettes"
Code : F (FOX) Signal bakke: C Signal fly: ?
CON PAK M HD CRS SPD LAND . MERKNAD
13 3 500 196 130 06:10 OF/
13 3 500 135 130 05.50 OF/
Squad: RAF 298/644
1. F/O ATKINSON Halifax III 8A "O" NA104
2. P/O Louch M J H Halifax III 2P "S" ME961
Out: 20.2.45 19:50/37 DROP 01:02/25
- 1
- F/O Atkinson R J B Captain
- F/O Pantellini L Navigator
- F/O Smith E C Air bomber
- F/S Nerris A J WOP/Air
- F/S Jones E W Air gunner
- F/S Creane B P Flight Engeneer
- 2
- P/O Louch M J H Pilot (NR414644)
- F/S Hollis C J Nav
- P/O Charter N C A/B
- W/C Nye W A W/Op (A405362)
- F/S Baker V L A/G
- Sgt Donaldson J N F/Eng
- 20.2.1945 Halifax III 8A "O" NA104 19:50 06:10 SOE Crupper XI A 60.43.30N 09.51.50E Sucessful, Good reception
- 20/21-2.1945 Halifax III 2P "S" ME961 19:37 05:51 SOE Operation Norway Crupper 11.4 Completed. Position of DZ 60 43 30N 09 51 50E, ROute Base - 5645 0615E- 5800 0910E - 5917 0918E - 6014 0937 E - DZ RSR No enemy action experienced.
21. februar. Særmeldinger kl. 1430 (avlyttet på var "Sweetheart" radio), som varsler flyslipp på Høgberget (Frøya) og Kluftsjøen (Jompa). Særmeldingene ble gjentatt i sendingen kl. 1930-2000, hvilket bekreftet at operasjonen ville bli iverksatt samme kveld. Kluftsjø-teamet (se se 21.02) startet fra Nystøl kl. 1915 for å kunne være på post fra kl. 2200. De første 14 dagene av slipp-perioden. som vi nå var inne i, kunne flyene komme i tidsrommet 2200 - 0200. I de siste 14 daigene i tidsrommet 0100 0500. Vår slipp-plass (Jompa) la så å si vegg i vegg med koia på Kluftsjøen. Det var derfor tilstrekkelig at én mann sto vakt. mens de øvrige skiftet til tørt tøy etter ilmarsjen og fikk en liten hvil. Verre farne var karene på Høgberget, som matte slå ventetiden ihjel under åpen himmel. Det var klart pent vær, men noe vind.
Teamet på Høgberget tok imot ett flyslipp.
22. februar. I grålysningen fortsatte vi det tunge arbeidet med å berge materiellet i
hus. Det ble dagslys med livgivende sol. og det ble skumring. Øktene var lange og
harde, men arbeidslysten - og matlysten! - var hele tiden på topp. I begynnelsen
klarte vi containerinnholdet i 4 bører, senere presset vi det inn i 3. Containere med
lettere innhold som mat. klær etc. gikk i 2 bører.
23. februar. Fortsatt slit med å bringe flyslippet i hus. Kl 1300 dukket Staal opp på
Kluftsjøen drivende våt av svette etter å ha fraktet en 40 kilos tjærepapprull i tillegg
til vanlig oppakning fra Helgedamseter. Staal spanderte ekte kaffe. Det smakte herlig. Også på Høgberget, fortalte Staal, hadde de vært uheldige med slippet. Vinden hadde spredt containerne vidt utover i skogen.
Kl. 2000 brøt vi opp fra Kluftsjøen med kurs for Nystøl. Etter 20 minutters marsj fikk vi se en kraftig ildflamme i retning Vidalen. Det kunne se ut som et fly som var gått ned på fjellet og raste brennende ca 500 meter bortover, mens det etterlot seg
deler som brant med høy flamme. Vi rapporterte observasjonen til London, men fikk aldri noen forklaring pa fenomenet.
Steder
Tittel | Lenke |
---|---|
Sendt fra: RAF Tarrant Rushton | Se mer |
Slipp ┬ plass FRØYA Tverrvasseter | Se mer |
Galleri
Nyttige lenker
Tittel | Lenke |
---|---|
Dagbok fra gutta i Buvassfaret | Se mer |