Hendelse
AM 231 CRUPPER 16 (GOLDEN EAGLE) 1 Kluftsjøen (Vesle Skjellinghøgda) – 21. februar 1945
Beskrivelse
Særmelding BBC : "Harald savner spurven"
Code : J (JIG) Signal bakke: F Signal fly: ?
CON PAK M HD CRS SPD LAND . MERKNAD
13 3 700 046 120 05:30 1CF/OF Woodbridge.
5(8hu) 3 06:18 8CF/OF
Squad: RAF 298/644
1. F/O GRIFFITHS T M Halifax III NA658 8T-K
2. P/O Wells S T Halifax III MZ960 9U-P
Out: 20.2.45 19:25/55 DROP 01:19/24
- 1
- RCAF F/O Griffiths T M Pilot
- F/L Nadill W M Nav
- F/S Heeley R A/B
- F/S Whatmore L W/op air
- F/S Dickson J A/G
- F/S Hears Flight engineer
- 2
- F/O Wells S T Pilot
- Can 22506 F/L Miller J A Nav
- Aus.422504 Grey F G A/B
- F/S Brown R H W/op
- Can.R195967 Corman J A/G
- F/S Weaver J R F/Eng
- SOE Crupper 16 60.44.00N-09.59.00E,. SUcessful. goood receptiom No brake pressure. landen Woodbridge 05:30 One hang up No 12 station.
- SOE Operation Norway Crupper 16. Completed. 8 hang-ups due to failure of fuselamp bombdoors to open fully. Pos of DZ 604400N-095900E. Four runs made. No enemy action
RAF298/644 ORB+MR
20. februar. Temperatur -2 grader. Særmeldinger. Harald. Knut. Magne og jeg skal ta imot slipp pa Kluftsjøen. Særmeldingen for denne slippplassen Jompa - var "Harald savner spurven". Staal, Anders, Einar, Hallvard, Knut, Kåre, Ole R. og Ottar dro til Høgberget (slipp-plass Frøya).
Til tross for bekreftende særmelding om kvelden, kom det ikke fly til noen av plassene dette døgnet. Samme natt slappet engelsk fly lasten sin over Strandefjorden, og det aller meste falt i tyskernes hender. Dette var en sviende melding å få. Staal tok omgående kontakt med London og fikk til svar at flyet var nediset og måtte kvitte seg med lasten.
21. februar. Særmeldinger kl. 1430 (avlyttet på var "Sweetheart" radio), som varsler
flyslipp pa Høgberget (Frøya) og Kluftsjøen (Jompa). Særmeldingene ble gjentatt i
sendingen kl. 1930-2000, hvilket bekreftet at operasjonen ville bli iverksatt samme
kveld. Kluftsjø-teamet (se se 21.02) startet fra Nystøl kl. 1915 for å kunne være på
post fra kl. 2200. De første 14 dagene av slipp-perioden. som vi nå var inne i, kunne
flyene komme i tidsrommet 2200 - 0200. I de siste 14 daigene i tidsrommet 0100 -0500. Vår slipp-plass (Jompa) la så å si vegg i vegg med koia på Kluftsjøen. Det var derfor tilstrekkelig at én mann sto vakt. mens de øvrige skiftet til tørt tøy etter ilmarsjen og fikk en liten hvil. Verre farne var karene på Høgberget, som matte slå ventetiden ihjel under åpen himmel. Det var klart pent vær, men noe vind.
22. februar. I grålysningen fortsatte vi det tunge arbeidet med å berge materiellet i
hus. Det ble dagslys med livgivende sol. og det ble skumring. Øktene var lange og
harde, men arbeidslysten - og matlysten! - var hele tiden på topp. I begynnelsen
klarte vi containerinnholdet i 4 bører, senere presset vi det inn i 3. Containere med
lettere innhold som mat. klær etc. gikk i 2 bører.
23. februar. Fortsatt slit med å bringe flyslippet i hus. Kl 1300 dukket Staal opp på
Kluftsjøen drivende våt av svette etter å ha fraktet en 40 kilos tjærepapprull i tillegg
til vanlig oppakning fra Helgedamseter. Staal spanderte ekte kaffe. Det smakte herlig. Også på Høgberget, fortalte Staal, hadde de vært uheldige med slippet. Vinden hadde spredt containerne vidt utover i skogen.
Kl. 2000 brøt vi opp fra Kluftsjøen med kurs for Nystøl. Etter 20 minutters marsj fikk vi se en kraftig ildflamme i retning Vidalen. Det kunne se ut som et fly som var gått ned på fjellet og raste brennende ca 500 meter bortover, mens det etterlot seg
deler som brant med høy flamme. Vi rapporterte observasjonen til London, men fikk aldri noen forklaring på fenomenet.
Steder
Tittel | Lenke |
---|---|
Sendt fra: RAF Tarrant Rushton | Se mer |
SLIPP ┬ plass "JOMPA" Kluftsjøen | Se mer |
Mennesker involvert
Navn | Lenke |
---|---|
Ottar Røe | Se mer |
Hugo Munthe-Kaas | Se mer |
Harald Byfuglien | Se mer |
Galleri
Nyttige lenker
Tittel | Lenke |
---|---|
Dagboknotater om gutta i Buvassfaret | Se mer |