Hendelse
AM 231 CRUPPER 16 (GOLDEN EAGLE) 2 Kluftsjøen (Vesle Skjellinghøgda) – 26. februar 1945
Beskrivelse
Særmelding BBC : "Harald savner spurven"
Code : J (JIG) Signal bakke: F Signal fly: ?
CON PAK M HD CRS SPD LAND . MERKNAD
21:05
13 500 296 130 05:20 OF/
Squad: RAF 644 Handley Page Halifax Mk.IIIa
- F/Lt Atkinson R J B Halifax III NA664 8A-X
- P/O Louch M J H Halifax III NA102 2P-V
Out: 17:40/17:25 DROP NC/22:28
- 1
- F/O Atkinson R J B Pilot
- F/O Pantellini L Nav
- F/O Smith E G A/B
- F/S Norris A J Wop/air
- F/S Jones E W A/G
- F/S Creano H P E/eng
- 2
- NZ.414644 P/O Louch M J H Pilot
- F/S Bellis C J Nav
- F/O Carter N C A/B
- Aus.405362 W/O Nye W A W/Op
- F/S Nakar V L A/G
- Sgt Donaldson J H F.eng
- Booth fuel transfer pumps u/s. Captain considered insuifficient margin of petrol even for Scottish airfield divertion.
- SOE Operation Crupper 16. COmpleted. Pos of DZ 60.44.00N-09:59:00E. RSR. Visitbility excellent. No enemy action. No hangups. Shutes seen to open on ground. Base, 5645-06125E, 5800-0910E, 5840-0910E, 5917-0918E, 6013-0937E, DZ, RSR
- Eng coast 1812 1000' 0327 1400'
- Nor coast 2109 5500' 2322 5500'
RAF298/644 MR+ORB
25. februar (søndag). To særmeldinger kl. 1500. gjentatt kl. 1830. Staal tar med seg
de som er tilstede på Nystøl for å motta slipp pa Høgberget. Jeg tar meg av Kluft-
sjøen. hvor Harald. Knut. Kare og Magne skal være nå. I ryggsekken har jeg med
mat for 8 mann ill/2 døgn. 1 batteri (ca. 6 kg) til den store signallykten. 1 Sweet-
heart. ammunisjon, våpen m.m. Starter fra Nystøl kl. 1800 og beregner a være på
Saubekkhytta kl. 1850, slik at jeg rekker a montere antenne og radio for å høre
nyhetssammendraget kl. 1855. Beregningen holdt, og jeg hørte at særmeldingen for
Kluftsjoen ble gjentatt. Altså skulle det komme slipp til kvelden. Ved Hestedalseter
satte jeg igjen ryggsekken og gikk innom Settumsåsen. Yngste Aaveren-karen var
ikke tilstede, men Aaveren senior og de to snekkerne sa seg straks beredt til a bli
med og hjelpe oss på slipp-plassen. Dette var skikkelige skogsfolk. De hadde del
rent og ryddig i koia og var startklare i lopet av 10 minutter. 60-årige Aaveren kjør-
te i full fart foran ned til Hestedalseter. Bora mi ble fordelt (ikke snakk om annet!),
og bra var det for meg. Kl.2145 var vi fremme pa Kluftsjøen. Harald. Knut. Kåre og
Magne var nå kommet tilbake fra Etna og hadde hørt særmeldingene på sin Sweet-
heart. De ventet på oss med kaffe og mat. Mens vi holdt på å skifte til tørre klær.
meldte vakten at han hørte flydur. Halvt påkledd styrtet vi ut med resten av tøyet i
hendene. Vi ble stående å lytte bortimot en halv time. Så økte duren i styrke, og fly-
et passerte rett over oss. men vi så ingenting der oppe i mørket. Vi spurte oss selv
om det kunne ha vært et tysk fly. Etter en stund hørte vi på nytt flydur. Et enslig fly
Steder
Tittel | Lenke |
---|---|
Sendt fra: RAF Tarrant Rushton | Se mer |
SLIPP ┬ plass "JOMPA" Kluftsjøen | Se mer |
Mennesker involvert
Navn | Lenke |
---|---|
Hugo Munthe-Kaas | Se mer |
Ottar Røe | Se mer |
Harald Byfuglien | Se mer |
Knut Solhaug | Se mer |
Magne Hådem | Se mer |
Kåre Tunstad | Se mer |
Galleri
Nyttige lenker
Tittel | Lenke |
---|---|
Dagboknotater om gutta i Buvassfaret | Se mer |