Hendelse
AM 308 FLANK 8 (FIRECREST) 1.2 Pålsbudammen – 30. desember 1944
Beskrivelse
Feilslipp: Se AM 308 FLANK 8 SLIPP 1 Syningen. under
CON PAK M HD CRS SPD LAND . MERKNAD
17 3 500 285 140 08:00 1OF/LU/*
Squad: RAF295
1: W/O Bellinger L G Stirling IV LJ543 8Z-E NC
2: F/O BOWMAN R W Stirling IV LK140 8Z-O C
Out: 30.12.1944 23:00 - DROP 04:34
- 1
- 1317236 W/O Bellinger L G Pilot
- 141581 F/O McBain J Nav
- 1577397 F/S Garingf L J A/B
- 1566867 W/S Burns M R W/Op
- 1822114 F/S Owen A A/G
- 1836458 Sgt Pritchard J H F/eng
- 2
- 1502952 F/O Bowman R W Pilot
- 144585 F/O Cattle F R Nav
- 1389853 F/S Finn M E A/B
- 1578372 F/S Brew J A E W/Op
- 56077 P/O Perrey A G A/G
- 1544653 Sgt Higgins J E F/eng
Sucessfully drop on FLANK 8.
Ten a/c were detailed for supply dropping on S.Norway. 3 (T Scott - Symmons- Newton) were forced to return by bad weather. Of the other seven which all find weather improving across the N.sea and good over DZ. Three were sucessful (AG Smith- A Scott-Bowman). Three of the others (Bellinger-Sloan-Stewart) were certain of beeing in DZ area, but obtained no reception. All were carrying 18 containers. Storer didnt reach DZ and returned caused fault one engine.
Natt til nyttårsaften 1944 skjedde det noe som skulle få følger for karene på Purkeset. Denne natta våknet folk i Tunhovd av kraftig flydur.
Morgenen etter fikk de vite at det var kommet flyslipp ved Pålsbudammen. Uheldigvis hadde noen av containerne kuttet høyspentlinja til Rødberg, og tyskerne var blitt varslet.
Knut Børtnes fikk rede på dette, og han dro straks innover til Purkeset for å varsle. Der var de allerede i ferd med å forlate leiren. De hadde fått beskjed om hva som var skjedd direkte fra London.
Den 5.januar kom det melding om at tyskerne hadde forlatt Pålsbu med det de hadde funnet. Samme dag kom Leif til Nesbyen hvor han oppsøkte søskenbarnet sin, Levor Haga. De ble enige om at Levor skulle ringe broren, Knut, som arbeidet ved Pålsbudammen.
Da telefonen ringte, var Knut nettopp kommet tilbake på ski fra Rukkedalen hvor han hadde besøkt sin forlovede i nyttårshelga. Levor ba nå broren komme ned til Nesbyen så fort som mulig. Selv om Knut ikke var noe lysten på å dra ut igjen med en gang, forstod han at det måtte være noe spesielt. Så han spente på seg skiene og la ut på de 35 kilometrene nedover til Nesbyen.
Hos Levor satt Leif som Knut ikke hadde sett siden krigen begynte. Leif kunne fortelle at det var engelske fly som ved en feiltakelse hadde sluppet lasten sin ned ved Pålsbu. Ei utelampe som var tent, hadde villedet flyveme. Nå ville Leif vite hva som egentlig var skjedd der oppe.
Knut fortalte det han visste. Tyskerne var reist med de containerne de hadde funnet. På grunn av store snømengder var vegen overTunhovdåsen stengt for biler. Derfor ble bøndene i Tunhovd utkomman- derte til å kjøre slippet nedover til Rukkedalen med hester, hvor det ble lastet over på biler.
Knut kunne også fortelle at Kristian, en yngre bror av Leif, var blitt skutt på av tyskerne. Men han var kommet seg i sikkerhet. Leif mente at det måtte ligge flere containere inne i skogen enn det tyskerne hadde funnet. Han bad derfor Knut om at når han kom tilbake, skulle han se i hvilken retning utelampene på dammen lyste. Så skulle han lete i den retningen.
Dagen etter var Knut igjen ved Pålsbu. Der gjorde han som Leif har sagt. Og rett nok: Nedover i skogen på vestsida av Torkelsbustryken fant han til sammen 16 containere. Det var ikke mye Knut kunne gjøre med dette aleine. Han gravde containerne ned i snøen og pusset vekk sporene. Ut på vinteren ble utstyret fordelt på Milorg.
Noen dager seinere fikk Knut en ny telefon. Denne gangen ble han bedt om å møte fram på Timmermannstølen. Der traff han Leif igjen sammen med noen andre karer, blant dem Asbjørn Dalevold og Rolf Såtvedt. Sammen drog de utover til Purkeset og Rustadstølen.
Steder
Tittel | Lenke |
---|---|
Sendt fra: RAF Rivenhall Airfield | Se mer |
Pålsbudammen | Se mer |
Galleri
Nyttige lenker
Tittel | Lenke |
---|---|
Lidvard Hytta og Einar Tufte; "BJØRN" LEIF LEVORSEN, 1994 | Se mer |
AM 308 FLANK 8 SLIPP 1 SYNINGEN FIRECREST | Se mer |