Hendelse
AM 352 CRUPPER 35 (GOLDEN EAGLE) 1 GUTUSETER – 31. mars 1945
Beskrivelse
Særmelding BBC : "Maltøl kan ikke oppdrives"
Code : FIOL Signal bakke: "Q" Signal fly: NA
EUREKA: NA
GEE: NA
CON PAK M HD CRS SPD LAND . MERKNAD
06:07 SI/IM/LR
12 10 1500 300 145 05:15 OF/
Squad: 856/858 USAAF
1. P/O MEGERT Karl A Jr B-24H 42-94743 9A-T
2. P/O ORBAN Balaz M B-24L 44-49523 Hey Ride 9A-F
Out: 30.03.44 20:14/17 DROP 0101 - 0140
- 1
- T-5591 Harry V. Blegen - Bombardier
- 39860356 Plutarco A. Goycoochea - R.O.
- T-62974 Karl A. Megert,Jr. - Pilot
- 31368275 Henry V. Brassard - Gunner
- 13040218 William C. Eaglen - Gunner
- T-132847 John K. Butts - Navigator
- 32143424 Joseph J. Dapolito,Jr. - Engineer
- T-127114 Sherman D. Lamb - Copilot
- 15382364 Richard E. Clapham - Gunner
- 33898156 Boyd O. Haag - Gunner
- T-62974 Karl A. Megert,Jr. - Pilot
- 15382364 Richard E. Clapham - Gunner
- 2
- 0830681 Balazs M. Orban - Pilot
- 02069946 Robert M. Clift - Navigator
- 02068215 Napoleon A. Morneau,Jr. - Bombardier
- T-63436 John L. Wieder - Copilot
- 33615401 David K. Lyon - Gunner
- 12177978 Kevin P. O'Brien - Gunner
- 13068070 Russell J. Carrier - Engineer
- 17136384 Stanley E. Worl - Gunner
- 31327091 Salvatore R. Morganti - R.O.
- Maassen NG disp
1. Norway 856 BS 492 BG 1945# Megert 30/31Mar45 Crupper 35 Not Completed No reception seen 0100 - 0120
2. Completed. C type lights flash "Q".
Route: Cromer 20:42 5000' - 5100/0005E 00:14 8000' - 6100/0500 02:33 10000', Kinloss 05:02 5000'
Meagre light flak 00:23 6118/0600E.
Weather 8/10ths undercool from 2000' to 6000' from coast 40 miles in - icing. Difficult target to drop on because of high surrounding terrain.
856/858 Carpetbagger report.
Skjærtorsdag 1945 (dato ikke rett) kom de to siste ( + 2 fly 18.4) slippene på veståsen i Bagn. Ett av disse ble droppet feil. En mann fra Bagn, som hadde hytte ved Hølervatnet, gjorde opp varme på isen like ved hytta si. Piloten tok dette som signal fra slipp-plassen og slapp lasten etter det. Slippet ble ikke bare droppet på feil sted, men det ble også strødd utover på et altfor stort område. Dette var midt i påsketrafikken, og selv om alle skjermene, med unntak av en, ble brakt i sikkerhet om natten og den påfølgende dag, fryktet vi at "uinnvigde" påskegjester hadde fått mistanke om hva som foregikk. Den siste skjermen ble funnet noen dager senere. De som var minst redde for at dette kom til å påføre oss tysk rassia, var "Håkon" og "Eilef".
Etter meldingene fra England å dømme, trodde de krigen snart var slutt. Vi andre var redde dette var for godt til å være sant. Heldigvis var det vi som tok feil.
Steder
Tittel | Lenke |
---|---|
Sendt fra: RAF Harrington | Se mer |
SLIPP ┬ plass Guteseteråsen | Se mer |
Galleri
Nyttige lenker
Tittel | Lenke |
---|---|
Kurer for frihet | Se mer |
Lt Karl A Megert Crew 1944 | Se mer |
Lt Balazs M. Orban Crew | Se mer |
Sagn og Soge i Søndre Ourdah-1996 Arne_Eid | Se mer |
Balaz Orban | Se mer |
Lt Orban crashed with a plane in age of 92 ! | Se mer |
Carpetbagger reports Harrington Museum | Se mer |