Hendelse
AM 462 FLANK 10 SLIPP 1 Firecrest URUNDASETER – 23. februar 1945
Beskrivelse
Særmelding BBC : "Tantes tomme torvtaske"
Code : KARI Signal bakke: F Signal fly: ?
CON PAK M HD CRS SPD LAND . MERKNAD
16 3 800 190 150 02:30 1CF/OF/
16 3 800 140 150 03:15 1CF7OF/
Squad: RAF190
1. F/Lt Robertson D R Stirling IV LJ898
2. A.F/O Mason T F Stirling IV LJ825
Out: 23.02.1945 17:50/18:15 - DROP 22:40/55
- 1
- Can. F/L Robertson D R Pilot
- Can. Prowse L E Nav
- Can F/O Smith D W A/B
- Sgt Gardiner J G Wop
- F/S Alderson R E/Eng
- F/S Davies A G A/G
- 2
- Aus. F/O Mason T F Pilot
- Aus. W/O Ranclaud C L Nav
- F/S Dickens F E A/B
- Aus. F/S Ferd J WOP
- Sgt Gray D O N F/eng
- Aus. F/S Bickford C J A/G
- SOE FLANK 10 F/Lt RObertson was successful in dropping his full load with the exception og one container which be brought back to base. The DZ could only be seen from immidelately above oving to high hills surrending the lights. An a/c with its nav lights burning was seen taking off from EUJENSEN Airdrome at 21:10
- SOE Flank 10. F/O Mason was successful in dropping his full load, allthrough he had one hang-up which dropped when jettison action was carried out. He despatched his parcels out of the side door, as the main excit was iced up. A steady large glow, probably a fire, was seen in the direction of Oslo.
RAF190 ORB
Åberg forteller: «Lyktene ble plassert pa en flate syd for Birgitstølen, og med et enkelt rødt lys som anga vindretningen. Et par skikjelker var blitt tatt med opp fra Randen, og kl. 22 var alt klart. Vi fant fram nistepakkene våre fra ryggsekken og spiste mens vi ventet. Stemningen var oppspilt og forventningsfull. Ja, det kan hende en kløp seg i armen for å forsikre seg om at det var virkelighet og ikke bare en spennende drøm.
For spennende var det, ingen av oss hadde vel kjent noe lignende tidligere, det var jo ikke bare noe morsomt og uprøvd som foresto, men også i egentligste forstand rammeste alvor. Det blåste endel og enkelte snøbyger kom også feiende og skygget for månen. Vi hadde gått oss varme og det varte ikke lenge før vi måtte ta på oss mere klivr. Plutselig var del en som ropte noe, og vi ble stående og lytte. Jo, ganske riktig, en fjern summing kunne så vidt høres i vestlig retning, og lyden steg etterhvert til en dyp murring. De som hadde med lyktene å gjøre, sprang hver til sitt og vi andre spredde oss og ble stående og stirre til den kanten duren kom fra. Vi gikk ut fra som en selvfølge at det var «vårt» fly som kom. Vi tenkte ikke på at det kunne være et annet fly ute akkurat her på denne tid av døgnet, men det skulle vise seg ved senere anledninger at det kunne godt passere både ett og to fly som for forbi, sannsynligvis til andre slipp-plasser.
Vi hørte nå flyduren ganske godt mellom vindkastene, men skjønte snart at det ikke hadde riktig retning. Den var altfor langt nord og duren ble borte igjen til høyre for oss. Så gikk det en stund i stillhet, bare vindkastene hørtes og vi var redde for at flygerne ikke skulle få øye på lysene våre i snødrevet som kunne være temmelig tett av og til. Med ett kom summingen igjen fra samme kanten som i stad, og denne gangen nærmet den seg lenger sør, men ikke langt nok, og også nå forsvant duren igjen i nord.
En mann ble sendt avgårde i nordvestlig retning for å blinke med en lykt fra en høyde et stykke borte. Enda en gang fikk vi høre at flyet nærmet seg igjen og fra samme kanten, og nå kom det nesten rett på oss. I det samme var det en snøbyge som stengte for utsikten oppover,ellers var flyet så nær at vi sikkert ville sett det. Det hadde allerede passert over oss da vi plutselig fikk øye på det, idet det forsvant østover. Vi hørte det gjorde en sving nordover og kom så igjen fra vest for fjerde gang og nå var det såpass klart at vi snart fikk øye på det. Duren steg til en øredøvende torden, og et enormt firemotors fly gled inn over hodene på oss i lav høyde og blinket ned til oss med et rødt lys. Vi stod som fjetret med blikket naglet fast til dette mektige og imponerende synet. Flyet gikk rett over oss og hadde allerede passert oss da det plutselig slapp lasten sin. Vi visste ikke ordet av det før en hel klynge med fallskjermer svevde under flyet.
Les mer i Krigsåra 1940-1945 i Hol s 133 under.
Steder
Tittel | Lenke |
---|---|
Sendt fra: RAF Great Dunmow | Se mer |
D-14.2 SLIPP ┬ plass URUNDASÆTER -RANDEN | Se mer |
Mennesker involvert
Navn | Lenke |
---|---|
Torleiv Bøkko | Se mer |
Hans Larsgard | Se mer |
Ola K Søndrol | Se mer |
Erling Halvorsgard | Se mer |
Ragnvald Halvorsgard | Se mer |
Guttorm Bøkko | Se mer |
Ola Eggen | Se mer |
Galleri
Nyttige lenker
Tittel | Lenke |
---|---|
RAF 190 | Se mer |
RAF 620 | Se mer |
Krigsåra 1940-1945 i Hol s 133 | Se mer |