Hendelse
AM 213 Crupper 13 (GOLDEN EAGLE) 2 Tverlifjell – 31. desember 1944
Beskrivelse
Særmelding BBC : "Gamlemor er like sprek"
Code : E Signal bakke: L Signal fly: ?
CON PAK M HD CRS SPD LAND . MERKNAD
16 2 500 350 135 06:30 DF/2PI/PR
17 05:52 SI/IM/LR
Squad: RAF 138
1. F/L KIDD Sgt MINSHULL Stirling IV NF-O
2. F/O BRIGHT Sgt LINGHAM Stirling IV NF-G
Out: 30.12.1944 21:20/32 - DROP 02:32
Crew
- 1
- F/Lt Kidd E P Pilot
- P/O Macauley J B Air BOmer
- Sgt Heath G.A Nav
- F/S Taylor A W W/Opr
- Sgt Minshull H A/G
- Sgt Shopland A S Rear Gunner
- Sgt Burgess R A F/eng
- 2
- F/O Bright J E Pilot
- F/S Luther G A Air bomber
- P/O Briggs G H Nav
- F/S Clerke J L (Aus) W/Opr
- Sgt Lingham J L A/G
- Sgt Rapley R J Rear Gunner
- Sgt Emerson, W F/Eng
- Operation not completed.. No Reception at target.
- Completed but the packages were not dropped - the door of hatch iced up and could not be opened.
ORB RAF 138, The National Archives
Dagene, eller rettere sagt nettene, omkring nyttår ble en vellykket — eller heldig tid. Vi hadde nå meldt inn og fått godkjent i alt åtte slipplasser, derav fem i selve Vassfaret.
Vi hadde også fått tilskudd av flere karer fra Holt-Larsens avsnitt i Begnadalen, så vi kunne om nødvendig bemanne alle samtidig. Det ble et herlig klarvær med måneskinn størstedelen av perioden, og været var antakelig bra i UK og over Nordsjøen også, for vi fikk en serie med slipp. Den 30. desember fikk vi således særmelding for i alt seks plasser - og hva bedre var, vi fikk fly til alle, endog to til hver av tre av dem. Vi blinket forrresten til en tysker også denne natta. Saken var nemlig at vi var livende redde for ikke å blinke. Da vanket det vondord fra UK om at vi ikke hadde vært på plass. Følgen var at vi alltid tente lysene og satte i gang blinking av kjenningsbokstaven straks vi hørte flydur.
Det gjorde vi også denne natta, men ved én anledning oppdaget jeg at det var et to-motors fly, og siden de allierte bare brukte fire-motors på denne tjenesten, slukket vi straks.
Da hadde nok tyskeren allerede sett blinkingen, for han gjorde et par svinger over oss før han forsvant. Et fly hadde forresten allerede sluppet, og skjermene lå og dro i vinden.
I alt fikk vi inn ni flylaster denne natta, derav tre matlaster. Av de ni fikk vi seks i selve Vassfaret. Med et av disse flyene var også de pakkene som hadde vært i fly nr. 2 da
vi dro fra UK. De ble alle funnet og gleden var stor. Vi syntes vi var blitt rike.
Vi jobbet med lastene hele natta og neste dag, og så dro vi helt utslitte ned til «Ambassaden» for å feire nyttårsaften.
Les videre om nyttårsfeiringen
Steder
Tittel | Lenke |
---|---|
Sendt fra: RAF Tempsford Airfield | Se mer |
SLIPP ┬ plass "E" TVERLIFJELL | Se mer |
Galleri
Nyttige lenker
Tittel | Lenke |
---|---|
Fallskjermer over Vassfaret - Nyttårsaften 1944 | Se mer |
The National Archives | Se mer |